Khamis, 13 Januari 2011 TIPS MENGELAKKAN AKAUN FACEBOOK DI HACK

Ramai diantara kita kini mempunyai profile Facebook masing - masing. Tahu kah anda, profile Facebook anda mudah diceroboh? Tujuan mereka menceroboh profile anda adalah untuk mendapatkan maklumat dan melihat gambar - gambar peribadi anda. Disini saya ingin berkongsi tips untuk mengelakkan akaun Facebook anda diceroboh.



1. Jangan gunakan e-mel dari yahoo mail untuk mendaftar di facebook, kerana email dari yahoo mudah di ceroboh. Elakkan menggunakan nama anda sebagai alamat email.

2. E-mel yang digunakan untuk mendaftar di facebook tidak boleh digunakan untuk menyimpan atau mendaftarkan akaun lain, terutama yang berkaitan dengan tujuan bussines seperti paypal, moneybookers, dan sebagainya. 

3. Pada maklumat dalam profile, anda disarankan agar tidak memaparkan semua maklumat anda didalam profil anda. Sebagai contoh, Basic information, Personal Information, dan Contact Information, terutama sekali E-mail, IM Screen, dan Website. 

4. Jangan tunjukkan alamat E-mail pada profil anda. Caranya: Pilih Settings dan kemudian klik Privacy Setting, kemudian pilih profile menu, dan pilih Contact Information, kemudian pada menu IM Screen Name dan E-mail Screen Name tukar kepada "no one".

5. Untuk password akaun yang disyorkan adalah bukan password e-mel yang sama, dan sekurang-kurangnya 10 aksara (numerik dan abjad angka). Contoh: bar0125jos. Jangan gunakan tarikh lahir anda sebagai password.

6. Website adalah cara ketiga oleh hacker untuk mencari alamat e-mel anda, kerana jika anda menyertakan alamat website peribadi seperti blogger dan wordpress kerana mereka boleh mencari alamat e-mel anda di website tersebut. Oleh kerana itu, jangan masukkan alamat website peribadi anda di maklumat akaun facebook anda. 

7. Dan yang paling penting hadkan orang yang boleh melihat maklumat dan gambar- gambar di profile anda. Jangan terima friends request dari orang-orang asing yang tidak dikenali atau mempunyai profile yang tidak lengkap dan mencurigakan.

8. Jangan klik sebarang link yang mempunyai tajuk dan description yang mencurigakan dan kebiasaannya dihantar melalui inbox anda ataupun pada profile rakan-rakan anda yang disertakan dengan video yang tidak dikenalpasti.

9. Jangan download sebarang file dan mengisi borang dari link yang anda klik daripada Facebook.
Digg it StumbleUpon del.icio.us

16 comments:

YUL berkata... [Reply to comment]

peh, aku baru tau nie, thx for sharing, huhu, tp aku da jarang kot main fb nie, hee

Hairun Azmi berkata... [Reply to comment]

Info sangat berfaedah...Thanks
Tapi FB saya daha saya leatkkan di bagku simpanan...

Tahap kesihatan dan kepantasan berjalan

NuSaNa NoSa 91 berkata... [Reply to comment]

wooo~ walaupon keen xde fb, tp info ni amat berguna utk bgtau kt kwn2.. thanx 4 sharing ye seven~ ^_^

.::: Princess MOMOY :::. berkata... [Reply to comment]

terima kasih dear atas info tu

Beza Antara HARIMAU MALAYA Dan HARIMAU MALAYSIA
Boleh ker cara ni naikkan TRAFIK ?

odahonebizz berkata... [Reply to comment]

maklumat yg byk mmbantu

S.3.V.3.N berkata... [Reply to comment]

@YUL: ala..kita guna fb utk promote entri je. he2.

@Miecyber: owh..join group2 blogger kt sn. dpt promote blog kita juga.

@keen: mmg kne bgtau kwn2 keen.langkah berjaga2...sbb skrg byk kes fb kena hack.

@Princess MOMOY: welcome dear :P

@Odahone: sekadar berkongsi maklumat bro.

. berkata... [Reply to comment]

wah
ada tips!
thanx! =)

S.3.V.3.N berkata... [Reply to comment]

@Niz : ye..welcome :D

Anati Soki berkata... [Reply to comment]

goodtips.. hehehe.. anat fllow kamu

Ms Red berkata... [Reply to comment]

jgn bangga kalau da kwn 1000 lebih org, sebab 10 peratus adlh hackers

S.3.V.3.N berkata... [Reply to comment]

@ANATI SOKI: hehe..TQ3. dah follow anat balik.

@Ms Red: dalam 1000 mesti ada 1 hacker.hehe. berhati2.

Tanpa Nama berkata... [Reply to comment]

Mmg pn skrg ni bnyk kes yg x senonoh,tp mcm mana dia org leh ceroboh fb?

Putra berkata... [Reply to comment]

Tq info yg sngat berguna.. :)

Tanpa Nama berkata... [Reply to comment]

time kasih sgat2...sebb sharing...ari tu ader messege anta kt facebook aku...dier tlis ader seseorang yang ingin ceroboh akauna anda...dier de suroh klik..jdi aku klik...kluar almat dier..hahahaha/...strt pada tuaku tros crik trick cm mner nk ketat kn lgi akaun....

Tanpa Nama berkata... [Reply to comment]

kwn2 sy rmai kne hack
paling sedih bila hacker tu mengaibkan mereka....

kwn2 yg xtahu semua kutuk mereka...

thanks maklumat ni byk berguna

Azira Ldu berkata... [Reply to comment]

thnks for the info

Labels

account (1) AirAsia (1) AK5218 (1) Alex Ferguson (1) anti virus (2) antivirus (1) autoblogwalking (1) basah (1) bersara (1) Bill Gates (1) billionaire (1) biodata ronaldo (1) BitDefender SafeGo (1) bola sepak (1) Brazil (1) broadband (1) Bundesliga (1) cantik (1) cara mengatasi (1) Carlo Anchelotti (1) celcom (1) champions league (1) Cheat Engine (1) Chelsea (2) Coca - cola (1) culik (1) David Bechkam (1) delete (1) dera (1) dunia (1) earn money online (1) English Premier League (2) EPL (5) facebook (4) fakta (2) gadis (1) gempa bumi (1) Glazer (1) google chrome (1) GP point (1) Guiness World Records (1) Gulliver's Travel's (1) hack (3) Handphone (1) Harry Redknapp (1) heart beat (1) highlight (1) ibu tiri (1) iklan (1) Jack Black (1) jantina (1) Jepun (1) Jose Morinho (1) jurney (1) kajian (1) kanak - kanak (1) kanser (1) kapal terbang (1) kecil (1) kelab terkaya. English Premier League (1) kering (1) kimia (1) komedi (1) komputer (2) Kuching (2) La Liga (1) laju (3) laptop (1) lelaki (1) line (1) lucu (1) mabuk (1) mala (1) Manchester United (3) matematik (1) mengira (1) metro (1) Microsoft (1) money (1) mozilla firefox (1) muda (1) new year 2011 (1) notepad (1) Nur Dania Qistina (1) onbux (1) orang kaya (1) Pepsi (1) PES2011 (1) PLKN (1) Program Latihan Khidmat Negara (1) ramalan (1) Real Madrid (1) Roman Abramovich (1) Ronaldo (1) Safee Sali (1) sarawak (1) sedu (1) senyum (1) Serie A (1) Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani (1) shoutbox (1) statik (1) tahun baru (1) terbabas (1) tidur (1) tips (7) Tottenham Hotspur (1) transfer (1) transfer window (1) transfer windows (1) tsunami (1) tutorial (6) wanita (1)
 
Copyright 2010 S.E.7.E.N H.O.L.I.C
Carbon 12 Blogger template by Blogger Bits. Supported by Bloggermint