Jumaat, 4 Februari 2011 TIPS MENYELAMATKAN HANDPHONE YANG BASAH


Entri kali ni nak cerita tentang tips menyelamatkan henpon korang yang dah terkena air ataupun terjatuh dalam baldi yang berisi air, mangkuk berisi air, mangkuk jamban, jatuh dalam longkang, kolam dan sebagainya.

1st korang mesti tau apa yang tak patut korang buat..


1. Jangan Panik
Perasaan panik boleh menyebabkan korang hilang pertimbangan. Kalau korang kawal emosi dan tidak panik, korang takkan rasa nak pengsan. Kalau boleh biar cool je seolah-olah macam tak de apa yang berlaku. Bersenyum adalah digalakkan. Korang tak perlu nak menjerit meminta tolong. 



2. Jangan Hidupkan 
Jangan on kan henpon tu walaupun korang rasa henpon tu masih elok dan tidak rosak. Ini akan menyebabkan berlakunya litar pintas atau dalam bahasa orang putih "Short Circuit" kat dalam litar elektronik henpon tu sekaligus menyebabkan kebakaran ataupun letupan kerana air merupakan konduktor kepada elektrik.

3. Jangan Panaskan
Ada diantara korang yang mengeringkan henpon tu dengan menggunakan hair dryer dan ada juga yang menjemurkan henpon tu di bawah terik matahari. Sebenarnya ini adalah tidak digalakkan sama sekali. Mengelakkan henpon tersebut dari kepanasan yang melampau merupakan kunci untuk menyelamatkan henpon tersebut.



4. Jangan Leraikan Komponen
Jangan leraikan komponen henpon tersebut kecuali korang betul - betul professional yang berdaftar dan bertauliah.



5. Jangan Pecahkan
Memecahkan henpon tersebut dan bercadang membeli henpon yang baru. Ini merupakan kaedah yang berkesan tetapi korang tak perlu berputus asa dengan cepat. 



CARA MENYELAMATKAN

1. Keluarkan henpon tu dari air secepat mungkin.
Kebanyakan henpon mempunyai chasing yang ketat. Air akan mengambil masa dalam 3 ke 5 saat untuk masuk ke dalam henpon. So henpon korang mempunyai 50% untuk hidup sekiranya korang dapat keluarkan henpon tu dari air dalam tempoh 3 saat.

2. Matikan henpon
Selepas keluar dari air, matikan henpon tersebut, keluarkan bateri dan sim kad. 

3. Lap
Letakkan henpon tu kat tempat selamat dan lapkan. Pastikan henpon tersebut tidak diangkat atau digerakkan untuk mengelakkan air yang terdapat di dalam henpon tidak memasuki ke bahagian yang lain.


CARA MENGERINGKAN

1. Dryer
Sebenarnya hair dryer boleh digunakan tetapi gunakan hair dryer yang mempunyai kawalan kelajuan. Tapi ingat, jangan panaskan henpon tersebut.



2. Kipas
Kipas boleh membantu mengeringkan henpon kerana air akan cepat kering jika sistem pengudaraan yang baik.



3. Gel silika
Simpan henpon tu kat dalam kotak dan letakan gel silika kat dalam tu. Kat mana nak dapat gel ni?kalau korang beli kasut baru, korang akan terjumpa 1 peket yang mengandungi bebola kecil kat dalam. tu la gel silika. Kegunaan gel silika ni adalah untuk menyerap kelembapan.



4. Beras kering
Beras yang kering juga boleh menyerap kelembapan.


5. Vacum Cleaner
Kaedah ini boleh digunakan untuk menyedut air yang terperangkap didalam henpon. Berhati - hati, jangan biarkan vacum tu terlalu dekat dengan henpon kerana vacum boleh menghasilkan elektrik statik yang boleh merosakkan komponen pada henpon.



Lepas beberapa hari, pastikan semuanya bersih dan kering. Cuba masukan bateri dan hidupkan. Kalau tak hidup, korang keluarkan bateri dan cuba masukan charger. Mana tau bateri tu dah rosak. Selamat Mencuba! 
Digg it StumbleUpon del.icio.us

14 comments:

saya_arief berkata... [Reply to comment]

boleh cube nanty
thanks.
:D

nuriz berkata... [Reply to comment]

hp saya tak penah lagi kena exciden cmtu, nanti kalau kena leh le try buat..gel silikon ye..oo baru tau boleh guna camtu

♛ Kerani Sekolah ♛ berkata... [Reply to comment]

hahah..tak penah kena lagi..tpi org jenis kelam kabut sikit..mesti panik je..=,=

Just Mie berkata... [Reply to comment]

Tips yang sangat berguna...

Di serang babi hutan

Tanpa Nama berkata... [Reply to comment]

haha

Tanpa Nama berkata... [Reply to comment]

boleh buat CPR x? hehe

Unknown berkata... [Reply to comment]

bagus tip nih....kalau semua tak berkesan... ikat benang pada henpon.. boleh buat uncang teh hahahahha

atuk berkata... [Reply to comment]

Assalamualaikum S3 V3 N

salam ukhwah
terima aksih info itu

Wassalam

Aku Skema berkata... [Reply to comment]

kalu nphone tu masuk lubang jamban aku flush je..haha

NuSaNa NoSa 91 berkata... [Reply to comment]

woooo~ 1st time dgr sal tips ni.. bagus lah seven! ^_^

saiful berkata... [Reply to comment]

biasa jemur je,xteringat langsung boleh pakai beras nak keringkan hphone.nice tips!

MASZ berkata... [Reply to comment]

entry yg sangat berguna.kmk salu panic mun pa2 jadi kat hp kmk.hehehe

anakpakcikali berkata... [Reply to comment]

nfon sye penah masuk air jugak..naseb baek ok:)

S.3.V.3.N berkata... [Reply to comment]

@saya_arief: sila2 hehe.
@nuriz: ye2 boleh juga utk keringkn.
@NazirahMoktar: tak pe..kita bersedia dl. hehe
@Just Mie: Thankz
@Tanpa Nama: CPR?nnti sy cuba test.hehe
@Zulfikar Hazri: ades ..langkah terakhir. hehe
@Rozali: salam..hehe
@Aku Skema: ni kes x berani masuk tgn dlm lubang jamban. haha
@keen: oWh..thank you ^ ^
@saiful: aah slalu kita jemur je. hehe
@MASZ: ades..x boleh panik. hehe
@sitihanisali: fuh model ape tu. mmg water resistance tol. hehe

Labels

account (1) AirAsia (1) AK5218 (1) Alex Ferguson (1) anti virus (2) antivirus (1) autoblogwalking (1) basah (1) bersara (1) Bill Gates (1) billionaire (1) biodata ronaldo (1) BitDefender SafeGo (1) bola sepak (1) Brazil (1) broadband (1) Bundesliga (1) cantik (1) cara mengatasi (1) Carlo Anchelotti (1) celcom (1) champions league (1) Cheat Engine (1) Chelsea (2) Coca - cola (1) culik (1) David Bechkam (1) delete (1) dera (1) dunia (1) earn money online (1) English Premier League (2) EPL (5) facebook (4) fakta (2) gadis (1) gempa bumi (1) Glazer (1) google chrome (1) GP point (1) Guiness World Records (1) Gulliver's Travel's (1) hack (3) Handphone (1) Harry Redknapp (1) heart beat (1) highlight (1) ibu tiri (1) iklan (1) Jack Black (1) jantina (1) Jepun (1) Jose Morinho (1) jurney (1) kajian (1) kanak - kanak (1) kanser (1) kapal terbang (1) kecil (1) kelab terkaya. English Premier League (1) kering (1) kimia (1) komedi (1) komputer (2) Kuching (2) La Liga (1) laju (3) laptop (1) lelaki (1) line (1) lucu (1) mabuk (1) mala (1) Manchester United (3) matematik (1) mengira (1) metro (1) Microsoft (1) money (1) mozilla firefox (1) muda (1) new year 2011 (1) notepad (1) Nur Dania Qistina (1) onbux (1) orang kaya (1) Pepsi (1) PES2011 (1) PLKN (1) Program Latihan Khidmat Negara (1) ramalan (1) Real Madrid (1) Roman Abramovich (1) Ronaldo (1) Safee Sali (1) sarawak (1) sedu (1) senyum (1) Serie A (1) Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani (1) shoutbox (1) statik (1) tahun baru (1) terbabas (1) tidur (1) tips (7) Tottenham Hotspur (1) transfer (1) transfer window (1) transfer windows (1) tsunami (1) tutorial (6) wanita (1)
 
Copyright 2010 S.E.7.E.N H.O.L.I.C
Carbon 12 Blogger template by Blogger Bits. Supported by Bloggermint